“Wat eten we vandaag?”

Vraag jij je regelmatig af wat je nóu weer moet eten vanavond?

Hoe kan je wat relaxter omgaan met de tijd die je besteed aan dit te bedenken en boodschappen doen?

Wat ik heb geleerd, is om te plannen. Plan wat je gaat eten de komende week, en haal die boodschappen. J e kunt alle maaltijden (ontbijt, lunch, tussendoor, diner) hoe simpel of uitgebreid ze ook zijn, in een Excel overzicht verzamelen. Houd eens een poosje bij wat je op het menu zet, in de ochtend, middag en avond. Dan ontwikkel je je eigen lijst met maaltijden en hoef je later alleen nog maar te knippen en te plakken. Zorg dat je voldoende afwisseling inbouwt zodat je genoeg keus hebt. Maar het voornaamste is dat je voldoende verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Afwisseling dus. Je kunt bijvoorbeeld een week vooruit plannen en daar de boodschappen in 1 of 2 keer per week voor doen. Je krijgt dan een ritme, dingen die je graag eet, een overzicht met mogelijke maaltijden waar je uit kan gaan kiezen. Kijk ook naar wanneer je tijd hebt om wat uitgebreider te koken en wanneer niet en stem daar je weekplanning op af. Verzamel het liefst voor twee weken maaltijden (of meer), dan heb je keus genoeg.

Kijk ook eens naar de seizoensgroenten. Die zijn vaak goedkoper.

Plannen van je menu levert je in ieder geval op dat je geen stress hebt om te bedenken “wat zal ik nou weer eens op tafel zetten of meenemen als lunch”, zodat je je niet vergrijpt aan gemakkelijke alternatieven met allerlei toevoegingen.
Natuurlijk kan je wel eens spontaan wat anders verzinnen, maar zorg dan dat je basis-ingrediënten in huis hebt. Na een poosje daarmee bezig te zijn geweest, weet je wel wat je basisboodschappen zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.