Leefstijl & borstkanker

1 op de 7 vrouwen in Nederland wordt vroeg of laat in haar leven met borstkanker geconfronteerd. Je weet niet wat je overkomt als je die boodschap op de mammapoli krijgt. “Mevrouw, ik heb helaas geen goed nieuws”.

Hormoongevoelig

Laat ik voorop stellen dat het krijgen van kanker mijns inziens grotendeels een samenloop van omstandigheden is. Genen, leefstijl, pech.
Er zijn redenen aan te voeren waarom je risico vergroot is. Dat is wetenschap. Statistieken vliegen om je oren.

Driekwart van de borstkankers is hormoongevoelig (Bron: Kanker.nl). Gevoelig voor de geslachtshormonen oestrogeen en/of progesteron. Die hormonen hebben we allemaal. In verschillende verhoudingen. Er zijn factoren die het risico op hormonale borstkanker vergroten. Eén daarvan is overgewicht.

Overgewicht

“Door overgewicht neemt het risico op borstkanker toe. Een vrouw heeft dan 17% kans om gedurende haar leven borstkanker te krijgen, in plaats van 13%. Van overgewicht is sprake bij een BMI hoger dan 25. Dit verhoogde risico ontstaat vooral na de overgang. Het vetweefsel in de buik gaat dan oestrogeen produceren. Hoe meer vetweefsel, hoe meer oestrogeen wordt aangemaakt en dus hoe hoger het risico op borstkanker.” (Bron: www.kanker.nl)
Het BMI zegt overigens niet alles. Maar het is een onderdeel van de statistieken.

Zorg er dus voor dat je overgewicht kwijt raakt, om je risico te verlagen.

Stress

Stress zorgt voor meer vetopslag, vooral op de buik. Hier zorgt het stresshormoon cortisol voor. Zorg er dus voor dat je chronische stress opruimt en je stresslevel verlaagt.

Leefstijlaanpassingen

Hoe raak je overgewicht kwijt zonder rigoureuze en lastig vol te houden diëten?
Het is een combinatie van voeding, beweging en stressreductie. De totale aanpak volgens de Hormoonfactor.

De volgende leefstijlaanpassingen zijn al effectief:

Puur en onbewerkt eten (biologisch). Bij biologische voedingsmiddelen zijn eventuele bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden niet giftig voor mens en milieu. Ziektes van gewassen worden bestreden door natuurlijke vijanden in te zetten. (Bron: Wikipedia)

Zorg voor je lever. Het is belangrijk om je lever niet op te zadelen met ongewenste giffen, zoals alcohol. Als je lever gifstoffen te verwerken krijgt, is het daar druk mee bezig om af te breken en niet met de afbraak van hormonen die hun werk gedaan hebben en uit het bloed kunnen als afvalstof. Dus die hormonen blijven dan in het bloed circuleren en dat is niet wenselijk.

Vermijd xeno-oestrogenen. Dat zijn stofjes die een nog sterkere werking hebben in het lichaam dan onze eigen oestrogenen.. wat  dus niet wenselijk is.
Xeno-oestrogenen zitten in chemische schoonmaakmiddelen en plastics. Je kan beter restjes eten bewaren in glazen bakjes en drink onderweg ook liever uit RVS flesjes.

Voorkom insulineresistentie of los het op. Houd je bloedsuiker zo stabiel mogelijk. Dus geen toegevoegde suikers gebruiken en het aantal eetmomenten per dag bij 3 of 4 x houden i.p.v. snaaien.
Eet dus geen snelle koolhydraten, dus zilvervliesrijst i.p.v. witte rijst.
Pasta en aardappels worden koud, in een salade bijvoorbeeld, langzamer opgenomen dan net warm van de kook.

Breng je stress omlaag!

Insulineresistentie

Van een steeds opnieuw stijgende bloedsuikerspiegel kan je insulineresistent worden. Insulineresistentie zorgt voor meer vetopslag, en in vetcellen wordt oestrogeen gemaakt (dus niet alleen in de eierstokken).

Nog meer tips:

– veel groene groentes eten, knoflook, uien, kolen, broccoli, bloemkool, als je dat goed verdraagt
– goede vetten, afwisselen, zoals grasboter en kokosolie om in te bakken
– laat je baksels niet aanbakken,
– extra virgin olijfolie (in salades of over havermoutontbijt),
– krachttraining, om ervoor te zorgen dat je spiermassa opbouwt. Minder vet, meer spier. Dat is goed voor je oestrogenen niveau.

NTTT artsen

Wat ook prettig is, is dat je advies kan inwinnen bij een NTTT_arts. Kijk maar eens op: http://www.anttt.nl/.
Dat zijn artsen, homeopaten / orthomoleculaire artsen, die complementair werken aan de reguliere zorg.
Wat je ook kunt doen is tijdens het spreekuur van de MMV bellen, om advies over voeding in te winnen, maar dat is wel alleen voor leden. https://www.mmv.nl/nieuws/telefonisch-spreekuur-voor-mmv-leden-verlengd.