De overgang…what’s in a name?

‘Overgang’, als een periode van aanpassing

De ‘overgang’ klinkt best heel serieus. En dat is het ook. Het is een onderbelichte periode tijdens het leven van de vrouw. Er wordt soms met een schuin oog naar gekeken. Het is soms/vaak echt een lastige periode voor veel vrouwen (en voor de omstanders). Het is een natuurlijke aanpassing van het lichaam aan een veranderende hormonale status. Om  ‘overgangsklachten’ beter te hanteren, kan je gaan kijken naar je leefstijl. 

Knoppen om aan te draaien

Er valt altijd iets te winnen. Op het gebied van eten en drinken, slaap, langdurige stress, beweging. Er zijn heel wat knoppen waar je aan kan draaien om te komen tot een betere hormonale balans, ook tijdens de overgang. Meer fitheid, een meer opgeruimd en positief gevoel, meer zelf- liefde, meer compassie naar je omgeving, een tevredener gevoel en een betere gezondheid. Een betere flow tijdens de overgang. Zodat je zo vitaal mogelijk verder kan, of de beste versie van jezelf kan zijn, met alle wijsheid en ervaring die je tot nu toe hebt verkregen.

Mijn ervaring

Achteraf gezien weet ik dat ik behoorlijk PMS heb gehad (Pre Menstrueel Syndroom). Dat was de periode voorafgaand aan de overgang.
Sinds bijna 2 jaar menstrueer ik niet meer. Als ik mijn gezonde leefstijl hanteer, dan ervaar ik bijna geen klachten van de overgang. De opvliegers zijn bijna weg als ik geen suiker eet, op tijd naar bed ga, stress vermijd, regelmatig ontspan en vooral kijk naar hoe ik het leven wil leven, in harmonie met mijn naasten.

Kan ik jou hier bij van dienst zijn?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.